SEK
SvenskaSvenska
1

Vilka bilar rostar minst och vilka rostar mest?

Rost är en förbannelse för alla bilägare. Det kan förvandla en elegant och välbevarad bil förvandlas till ett vrak på kort tid. I den här artikeln tittar vi på vilka bilar som rostar minst och vilka som rostar mest och hur man hanterar problemet.

 

1. Varför rostar bilar?

Rost på en bil är resultatet av en kemisk reaktion mellan stål, vatten och syre från luften. Vägsalt som används på vintern för att smälta is och snö kan påskynda denna process. Även om många bilar numera tillverkas av galvaniserat stål, som är korrosionsbeständigt, är rost fortfarande ett problem, särskilt på äldre modeller.

 

2. Vilka bilar rostar mest?

Korrosion är ett problem som inte bara påverkar en bils estetik och värde, utan också dess hållbarhet och säkerhet. Bland de bilar som rostar snabbast finns olika märken och modeller som främst tillverkas i Japan och Korea, men även i Frankrike och Tyskland. Här är några exempel på bilar som utvecklar rostproblem ganska snabbt:

·       Mazda 6 / Mazda 3 med problem främst i trösklarna och bakvingarna; 

·       Nissan Almera med korrosion på dörrar, trösklar och hjulhus; 

·       Hyundai i30 och - liknande - Kia Ceed med korrosion på trösklar; 

·       Alfa Romeo 156 med rost på såväl bak- som framskärmar och trösklar;

·       Mercedes E-Klass W210 med rostangrepp nästan överallt; 

·       Opel Astra G / Astra H med rost på dörrar, stänkskärmar och trösklar; 

·       Ford Focus MK1 / MK2 med förekomst av korrosion på trösklar och vingar; 

·       BMW 3-serie E36 med särskild uppmärksamhet på stänkskärmar och dörrar; 

·       Fiat Punto I / II och 126p (särskilt den senaste EL-serien) - det är nästan ett mirakel att hitta en icke-korroderad kopia. 

·       Honda Civic (äldre generationer) - rost förekommer ofta runt hjulhusen och trösklarna.

·       Subaru Forester och Impreza - korroderade bakre stänkskärmar är nästan normen

·       Toyota Corolla - äldre modeller utsattes för rostning av hjulhus och dörrar.

·       Volkswagen Golf (äldre generationer) - rostproblem på dörrar, hjulhus och underrede.

·       Mercedes A-klass W168 - de nedre delarna av dörrarna och trösklarna är mest utsatta för utbredd korrosion,

·       Jeep Cherokee - särskilt äldre modeller kan ha korrosionsproblem på underredet.

·       Land Rover Discovery - korrosion på chassi och ram rapporteras ofta av ägarna.

 

Oavsett märke är det alltid värt att kontrollera fordonets historik, till exempel genom en VIN-rapport, innan du gör ett köp.

 

3. Vilka bilar rostar minst?

De minst rostiga bilarna är ofta tillverkade av tjock svensk plåt eller galvaniserad plåt, vilket bekräftas av experter och observationer på marknaden för begagnade bilar. Modeller som Audi A6 C5 eller C6, den odödliga Audi 80, Opel Insignia eller BMW 5-serie E60 anses vara de mest korrosionsbeständiga. Motståndet mot rost kan också ökas genom regelbunden användning av korrosionsskyddsmedel. Det är också viktigt att vara uppmärksam på delar av bilen som är särskilt känsliga för korrosion, såsom stänkskärmar, spetsar på rörliga element och fönster- och dörrtätningar.

Här är några andra exempel på bilar som anses vara korrosionsbeständiga:

·       Lexus RX - Som ett premiummärke som ägs av Toyota använder Lexus korrosionsskyddande material av god kvalitet.

·       Honda CR-V - Har robust konstruktion och material som står emot korrosion.

·       Audi A4 - Nya generationer använder ofta galvaniserad plåt av hög kvalitet.

·       Volkswagen Golf - Särskilt nyare generationer som använder olika rostskyddstekniker.

·       Mercedes-Benz S-klass - Som lyxmodell drar den ofta nytta av avancerad korrosionsskyddsteknik.

·       Porsche Cayenne - Förutom att vara ett avancerat fordon har den också fått ett rykte för hållbarhet och rostbeständighet.

·       Tesla Model S - Som elbil har Model S konstruerats för att minimera korrosion, inte minst genom användningen av aluminium i konstruktionen.

 

Det bör noteras att även på modeller som är kända för sitt goda rostskydd är regelbundet underhåll och korrekt korrosionsskydd avgörande för att bibehålla fordonets skick. 

 

Naturligtvis är det alltid möjligt att komma över välbevarade exemplar bland modeller som tenderar att rosta snabbt, liksom bilar med synliga tecken på korrosion bland dem som vanligtvis inte är särskilt känsliga för rost. Allt beror på förhållandena och hur fordonet används.

 

4. Hur hanterar man rost på karossen?

Om du tar hand om ditt fordon på rätt sätt kan du avsevärt fördröja uppkomsten av rost. Här är några tips på vad du kan göra för att ta hand om din bils kaross:

- Inspektera bilen regelbundet: Hitta och reparera eventuella lackskador som kan leda till korrosion.

- Rengöring av bilen: Tvätta bilen regelbundet, särskilt efter körning i regn eller på saltade vägar.

- Skydd: Använd specialprodukter för korrosionsskydd.

- Rostborttagning: Om du upptäcker rost är det bäst att sandblästra och måla det skadade området direkt. Vid djup korrosion är det värt att investera i bilreparatörer eller större karossdelar och kontakta specialister för att montera komponenten.

 

Sammanfattning

Korrosion är ett problem som många bilägare ställs inför. När du väljer en bil är det värt att titta på modeller som är kända för sin bättre motståndskraft mot rost. Kom dock ihåg att regelbundet underhåll och skötsel av din bil är det bästa sättet att förhindra rostangrepp.

 

Om du upptäcker ett korrosionsproblem i din bil, tveka inte och se till att ta bort rosten och skydda kroppen ordentligt.

Share post

Write a comment