SEK
SvenskaSvenska
0

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Vad är reparationsskivor och vad är deras syfte?

En reparationsskiva, även känd som en ersättningskarosskiva, är en metallkomponent som matchar en specifik bilmodells karosselement. För att installera den måste den skadade delen av bilens kaross tas bort, och reparationsskivan måste svetsas på plats. Slutligen bör reparationsskivan målas för att matcha fordonets karosserifärg. Som du kan se är det att använda reparationsskivor en utmanande uppgift, och vi rekommenderar starkt att du inte försöker göra det själv. Istället är det bäst att ta din bil till en verkstad som är specialiserad på den här typen av reparationer. Dock är det viktigt att använda reparationsskivor om det finns rost på någon del av din bil. Korrosion kan sprida sig snabbt när den väl utvecklas, så det är viktigt att ta bort den så snart som möjligt. Om du behöver reservdelar till ditt fordon, besök gärna huvudsidan på vår webbplats och hitta din bilmodell i rullgardinsmenyn eller ange modellnamnet i sökrutan.

Är det bättre att använda galvaniserade reparationsskivor istället för icke-galvaniserade?

Vi har sett många kommentarer på internet som föreslår att icke-galvaniserade reparationsskivor är att föredra eftersom de är lättare att svetsa. Men är de verkligen bättre? Även om det kan vara enklare att svetsa icke-galvaniserade delar är det ultimata målet med reparationsskivor att göra dem hållbara och motståndskraftiga mot korrosion. Vi vill ju inte behöva byta ut samma karossdelar om och om igen. Därför är galvaniserade reparationsskivor för bilkarosser mycket överlägsna, eftersom de är mycket mer motståndskraftiga mot rost, vilket resulterar i längre funktionalitet. I vår butik prioriterar vi hållbarheten och säkerheten hos våra produkter, så de flesta av våra artiklar är galvaniserade. När du köper från oss kan du vara trygg i vetskapen om att en ersatt karossdel kommer att kunna tjäna dig under många år.

Kommer en vänstersida tröskel också att passa på högersidan, och vice versa?

Det finns två typer av trösklar: helsidor och raka sidor. Helsidor är profilerade för att passa på en specifik sida av bilen och har fördjupningar där dörren stängs, samt böjar vid fram- och bakskärmarna. Det är viktigt att notera att helsidor skiljer sig åt för vänster- och högersidor på fordonet. Å andra sidan är raka sidor bara den nedre delen av helsidan och är symmetriska, vilket innebär att samma sida passar både vänster och höger. Det är dock viktigt att komma ihåg att raka sidor kanske inte når fram till hjulhusen. Därför rekommenderas det att välja helsidor för reparation om dessa områden är rostiga och behöver ersättas.

Är det bättre att reparera eller ersätta en kvartsdel eller någon annan karossdel på bilen?

Rost kan vara ett stort problem för bilar, inte bara för äldre modeller utan även för nyare, särskilt efter att garantiperioden har löpt ut. Bottenkarosseridelen som trösklar, kvartsdelar och framskärmar är mest utsatta för rost, och den brukar vanligtvis uppstå på platser som tidigare skadats, även lite, av exempelvis stenskott under körning. Rost uppstår också ofta efter exponering för vatten och salt, vilket innebär att bilen är mer mottaglig för rostbildning under vintern. När rost börjar bildas är det bästa tillvägagångssättet att ersätta den korroderade delen och ta bort all rost. Rost sprider sig snabbt, så det är viktigt att åtgärda problemet snabbt. Galvaniserade rostreparationsdelar är också mer motståndskraftiga mot rostbildning i framtiden, så det är rekommenderat att köpa galvaniserade reservdelar till din bil för att säkerställa hållbarhet och lång livslängd. Vi erbjuder sådana rostreparationsdelar i vår onlinebutik.

Måste jag ta bort den gamla tröskeln innan jag installerar en ny?

Vi får ofta frågor från kunder som undrar hur man använder de produkter vi säljer, särskilt om den gamla tröskeln måste tas bort innan man installerar en ny. Det är avgörande att ta bort den gamla tröskeln så snart rost upptäcks eftersom den sprider sig snabbt och kan orsaka ytterligare skador på fordonet. Det rostiga området måste kapas bort och en ny tröskel måste svetsas in i karossen för att stoppa rostens utveckling. Slutligen ska den nya delen målas i bilens färg. Att ta bort den gamla tröskeln och installera en ny är inte en enkel uppgift, och vi avråder starkt från att försöka göra det själv i en garage. Istället rekommenderar vi att hitta en pålitlig bilverkstad i ditt område och lämna in din bil för professionell reparation. I vår butik erbjuder vi olika reservdelar som trösklar, heltrösklar, hjulhus och andra karossdelar för att få ditt fordon att se nytt ut igen. Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp eller har några frågor.

Masz więcej pytań?

Zapraszamy do kontaktu, chętnie pomożemy

Napisz do nas

Masz więcej pytań?

Zapraszamy do kontaktu, chętnie pomożemy

Napisz do nas